Az autonóm járművekkel kapcsolatos fogyasztói elvárások és elképzelések feltárása a Z generáció körében

Authors

  • Márk Miskolczi Budapesti Corvinus Fenntartható Fejlődés Intézet Author
  • László Kökény Budapesti Corvinus Egyetem Author
  • Melinda Jászberényi Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézet Author

Keywords:

magasan vagy teljesen automatizált (Society of Automotive Engineers [SAE] 4–5.) járművek, Z generáció, használati szándék, grounded theory (GT) – megalapozott elmélet

Abstract

Empirikus kutatások hangsúlyozzák, hogy a magasan automatizált személyközlekedési rendszerben működő járművek (Society of Automotive Engineers [SAE] 4–5. szint) széleskörű elérhetőségére lehet számítani a következő évtized elejére. A prosperáló tendencia ellenére azonban az önvezető járműtechnológiával kapcsolatos fogyasztói várakozások még kevéssé feltártak a potenciális fogyasztói szegmensekre összpontosítva. A jelenségre reagálva, a tanulmány a magasan automatizált (SAE 4–5. szintű) járművekkel kapcsolatos percepciókat az Ipar 4.0 megoldások iránt leginkább nyitott szegmens, a Z generáció körében ismerteti. A kvalitatív kutatás keretében fókuszcsoportos interjúk (=5; =25) lefolytatására került sor, az elméletalkotást a grounded theory
(GT) módszertan segítette. Az elemzés keretében egy kvalitatív modell került kialakításra, mely azonosítja a legfontosabb, korábbi kutatásokban kevéssé vizsgált tényezőket, melyek az önvezető járművek elfogadásában kaphatnak kulcsszerepet a közeljövőben. Az eredmények alapján megállapítható, hogy számos pozitív percepció kapcsolódik a technológiához (vezetői tehermentesítés,
javuló közlekedésbiztonság és utaskényelem), azonban több, korábban kevéssé tárgyalt dilemma is azonosításra került (például: félelmek a túlzott MI-háttértámogatás, gépi függés eszkalációja), melyek visszaszoríthatják a technológia terjedését a közeljövőben.

Published

2023-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Az autonóm járművekkel kapcsolatos fogyasztói elvárások és elképzelések feltárása a Z generáció körében. (2023). Journal of Region, Society and Economy, 11(1-2). https://testtge.ddc.sze.hu/tge/article/view/359