A digitalizáció és annak hatása a stratégiai és szervezeti módosításokra a mikro-, kis- és középvállalkozásoknál

Authors

  • Zoltán Szegedi Széchenyi István Egyetem Author
  • Regina Zsuzsanna Reicher Budapesti Gazdasági Egyetem Author

Abstract

Az empirikus kutatásokra támaszkodó tanulmány célja, hogy bemutassa a KKV-k digitalizációs – ezen belül különösen az Ipar 4.0-val kapcsolatos – elképzeléseit, szakirodalmi áttekintést adjon az ezekre irányuló, digitalizációval kapcsolatos vizsgálatokról, valamint értékelje, vajon jelen van-e a stratégiájukra és a szervezeti struktúrájukra vonatkozó technológiafejlesztési digitalizációs „kényszer”. A kvantitatív kérdőíves kutatás azt vizsgálta, hogy a megkérdezett magyarországi KKV-k stratégiai vezetői hogyan ítélik meg a digitalizáció (ezen belül főként az Ipar 4.0) lehetőségeit, mennyire igazítják ehhez stratégiájukat, szervezeti struktúrájukat. A vizsgálat 2018-ban zajlott, amikor a külső gazdasági és társadalmi hatások még viszonylagos nyugvóponton voltak.
Az elemzés összesen 266, gép- és járműipari környezetben működő magyarországi KKV stratégiai döntéshozójának és/vagy tulajdonosának kérdőíves válaszát elemezte. A kutatás eredményeként kijelenthető, hogy a kutatásba bevont vállalatok „digitalizációs érettségi szintje” alacsony, illetve kevésbé vannak tisztában azzal, milyen irányba módosítsák szervezeti felépítésüket, stratégiájukat ezen kihívások tükrében. A kutatás egy másik megállapítása szerint a digitalizációs technikák bevezetésére kevésbé a belső innovációs nyomás, inkább a beszállítók és/vagy a vevők ötletei, azaz egy-egy adott ellátási lánc domináns tagjának a nyomására került sor.

Published

2022-12-31

Issue

Section

Magyar nyelvű tanulmányok

How to Cite

A digitalizáció és annak hatása a stratégiai és szervezeti módosításokra a mikro-, kis- és középvállalkozásoknál. (2022). Journal of Region, Society and Economy, 10(3-4). https://testtge.ddc.sze.hu/tge/article/view/349