A családi gazdaságok iskolások számára nyújtható szociális farm funkciói

Authors

  • István Bazsik Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Author
  • Gábor Koncz Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Author

Keywords:

szociális farm, családi gazdaság, agrároktatás, környezeti nevelés

Abstract

Magyarországon a szociális farmok elenyésző számban vannak jelen, jogi környezetük szabályozatlan. A nemzetközileg megfogalmazott célcsoportok közül a gyermekek oktatási, környezettudatossági fejlesztése jelenleg a hazai szociális farmok esetében nem prioritás, ugyanakkor ez a szociális farmok legnagyobb célcsoportja. Jelen kutatás azt a célt szolgálja, hogy előkészítsen egy több éves vizsgálatsorozatot, amely magyarországi viszonyok között keresi az oktatási-nevelési célokat is szolgáló szociális farmok szerepének növelését elősegítő fejlődési irányokat. A vizsgálat során egy monori őstermelő diverzifikált zöldségnövény, gyümölcs és szőlő termesztő farmján különböző korú gyermekek (jellemzően felső tagozatos iskolai osztályok) számára ismeretterjesztő program került lebonyolításra, egységes kötött forgatókönyv szerint. Ennek során kérdőíves megkérdezéssel felmérésre került a kerti növények és az alapvető kertészeti eszközök ismeretének szintje. A foglalkozás során külső szemlélőként, egy pedagógus végzettségű szakember megfigyelte a gyermekeket, kiemelten figyelve a foglalkozás hangulatát, a csoportdinamikát, a bevonódás mértékét. Ehhez egyrészt az őstermelők családi gazdaságait (továbbiakban ŐCSG) és az őstermelői gazdaságokat vizsgálja a tanulmány abból a szempontból, hogy alkalmasak-e részben vagy egészében szociális farm funkciókat ellátni, másrészt pedig a diákok agrárismereteit, a rövid ellátási láncokkal kapcsolatos tudásukat, és az agrárpályaválasztási orientációjukat elemzi, értékeli.

Published

2022-03-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

A családi gazdaságok iskolások számára nyújtható szociális farm funkciói. (2022). Journal of Region, Society and Economy, 10(1). https://testtge.ddc.sze.hu/tge/article/view/341