Az Y generáció szegmentálása evési magatartás alapján TFEQ versus DEBQ

Authors

  • Adrienn Dernóczy-Polyák Széchenyi István Egyetem Author
  • Veronika Keller Széchenyi István Egyetem Author

Abstract

Napjaink marketingjében egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a generációk. A fiatalok, az Y generáció vizsgálata különösen érdekes az elméleti és a gyakorlati szakemberek számára, mert számosságukat tekintve egy markáns fogyasztói csoportot képviselnek globálisan. Korunk népbetegsége a túlsúly és az elhízás, ami egyrészt magyarázható a helytelen táplálkozási szokásokkal, másrészt a mozgásszegény életmóddal. Mindez különösen problematikus a fiatalok esetében, hiszen a statisztikák szerint folyamatosan nő az elhízott és túlsúlyos fiatalok aránya a fejlett országok népességén belül. Empirikus kutatás keretében 385 fő 35 év alatti felnőttet kérdeztünk meg. Kutatásunk fókusza az Y generáció szegmentálása evési magatartás alapján. Ez utóbbi mérésére a TFEQ rövidített 16 tételes változatát, illetve a DEBQ-t használtuk. A TFEQ 16 alapján történő szegmentálás esetében három csoport különíthető el: a funkcionális evők (49,2%), a YOLO (31,1%), illetve az érzelmi evők (19,7%). Az első klaszterbe tartozók csak azért esznek, hogy éljenek, bár szeretnek enni, ugyanakkor fontos számukra az egészséges étel megléte, és a testsúlyukkal elégedettek. A második klaszterbe tartozók az élvezetek embere, aki hedonista, nem fontos az egészséges ételek megléte, mint ahogy a testsúlyával sem foglalkozik. A harmadik csoport tagjai negatív érzelmek hatására képesek evéssel vigasztalódni az egyéb kontrollálatlan tényezők mellett. Szeretnek enni, az egészséges ételekkel kapcsolatban semlegesek, bár a testsúlyukkal elégedetlenek. Ehhez nagyon hasonló eredmények jöttek ki a másik skála esetében is, ahol a funkcionális evők (45,5%), az érzelmi evők (13,6%), a tudatosak (20,8%) és az élvezeti evők (20,1%) különböztethetőek meg. Az élelmiszergyártók és éttermek, valamint a dietetikusok számára is hasznos lehet az evési magatartás alapján történő szegmentálás, hiszen így célzott kínálattal, tanáccsal láthatják el az egyes fogyasztókat.

Published

2025-03-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

Az Y generáció szegmentálása evési magatartás alapján TFEQ versus DEBQ. (2025). Journal of Region, Society and Economy, 5(2). https://testtge.ddc.sze.hu/tge/article/view/199