Az autonóm gépjárművek hatása a kormányzati költségvetésre és a foglalkoztatásra

Szerzők

  • Áron Gyimesi Széchenyi István University Szerző

Kulcsszavak:

autonóm gépjármű, megosztott gépkocsi, költségvetési bevételek, autópiac bővülése, új közlekedési modellek, foglalkoztatás

Absztrakt

Az autonóm gépjárműveknek a költségvetési bevételekre és a foglalkoztatásra gyakorolt hatásait vizsgálva a tanulmány arra tesz kísérletet, hogy megragadja az autonomitás kibontakozásának és elterjedésének azon kristályosodófélben levő sarokpontjait, amelyek jelentős tendencia töréseket indukálnak majd a jövőben az elemzett szakterületeken, valamint megkíséreljük meghatározni a változások irányait. A tanulmányban bemutatásra kerül az a logikai keret, amely idősíkot ad az autonóm gépjárművekkel kapcsolatos vízióknak és várakozásoknak. A szakirodalom elemzéséből kitűnik, hogy a foglalkoztatás tekintetében legfontosabb pillanat az autonóm gépjárművek, míg a költségvetési bevételek szempontjából az autonóm-megosztott járművek dominanciájának a beköszönte lesz, várhatóan a 2050-et, illetve a 2060-at követő években. Az ezt megelőző átmeneti időszak bővülést hozhat az autó-
ipar számára a mobilitás különböző vetületeit illetően, így áttételesen a költségvetési bevételek növekedése valószínűsíthető, mind a vállalati eredmény alapú adózás, mind a forgalmi adózás tekintetében. Az autonóm gépjárművek – azon belül kiemelten az autonóm-megosztott gépkocsik – dominanciájának a kora azonban új gazdasági és társadalmi struktúrák kialakulását hozza el, amelyekhez a majdani adóztatási és foglalkoztatási rendszereknek modellszinten alkalmazkodniuk kell majd. Mindeközben okos képzési stratégiák mentén, – főleg a nagy hozzáadott értéket képviselő gazdaságokban – átrendeződéssé szelídül a digitalizáció
és az Ipar 4.0 által a gépjármű ipart kimondottan érintő munkaerőpiaci összeomlás rémképe.

Megjelent

2019-03-31

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Az autonóm gépjárművek hatása a kormányzati költségvetésre és a foglalkoztatásra. (2019). Tér - Gazdaság - Ember, 7(1). https://testtge.ddc.sze.hu/tge/article/view/291