Evési magatartás vizsgálata a DEBQ skála alapján, avagy mi áll az evés mögött? – Nemek és generációk

Szerzők

  • Veronika Keller Széchenyi István Egyetem Szerző
  • Adrienn Dernóczi-Polyák Széchenyi István Egyetem Szerző
  • Ida Ercsey Széchenyi István Egyetem Szerző

Absztrakt

Az élelmiszerfogyasztás vizsgálatához az elhízás kapcsán kifejlesztett tesztek közül az egyik leggyakrabban használt a holland evési magatartás kérdőív (DEBQ) három evési stílust azonosított az elhízott és normál testsúlyú célcsoportokra: (1) érzelmi evés, (2) visszafogott evés és (3) külső hatásokra történő evés.
A tanulmány célja a holland evési magatartás kérdőív (DEBQ skála) adaptálási lehetőségének bemutatása. Az empirikus kutatás keretében 404 felnőtt egyént sikerült elérni. Empirikus vizsgálatunk során sikerült igazolni az érzelmi és a visszafogott evési stílust, viszont a külső hatásokra történő evés esetében három eltérő faktort azonosítottunk, az íz-, illat- és szociális hatás tényezőket.
A visszafogott evés, illetve az ízhatás inkább a nőkre jellemző. A visszafogott evés tekintetében a Baby Boom generáció nem érzi magát érintettnek, míg az illat és szociális hatás az X generációra vonatkozik. A kutatás jövőbeli iránya a fogyasztók evési magatartása alapján történő szegmentálása, illetve a rájuk irányuló marketingprogramok kidolgozása.

Letöltések

Megjelent

2025-02-22

Folyóirat szám

Rovat

Gazdaság

Hogyan kell idézni

Evési magatartás vizsgálata a DEBQ skála alapján, avagy mi áll az evés mögött? – Nemek és generációk. (2025). Tér - Gazdaság - Ember, 4(3). https://testtge.ddc.sze.hu/tge/article/view/137