Egyetemek területi szerepkoncepciójának stratégiai változásai a magyar EU-csatlakozás után

Szerzők

  • Zsolt Dános Széchenyi István Egyetem Szerző

Absztrakt

A magyar felsőoktatási intézmények az ország EU-s csatlakozásáig elfogadták az európai egyetemek főbb stratégiai irányelveit az első két egyetemi küldetés, a kutatás és az oktatás területén. A harmadik misszió azonosítása és megfogalmazása
szükséges lépés a hazai intézmények számára a tudásalapú társadalom támogatása érdekében, ami egyben kijelöli az egyetemek regionális szerepeit is. A harmadik misszió területi értelmezésére számos elméleti keretet dolgoztak ki, melyek közül néhány, többek között a Triple Helix modell az egyetem szerepét a gazdaság oldaláról közelíti meg. Más elméletek az egyetemek regionális gazdasági hatására (regionálisan elkötelezett egyetemek) vagy az egyetemek társadalmi felelősségvállalásának kérdésére világítanak rá. Az említett elméletek jelentős hatást gyakoroltak a modern egyetemi szerepek fejlődésére. A tanulmányban ehhez kapcsolódóan három magyar egyetem intézményi stratégiai dokumentumaiban megjelenő területi szerepeket és azok változásait vizsgálom az EU-s csatlakozást, mint korszakhatárt követően.

Letöltések

Megjelent

2025-02-17

Folyóirat szám

Rovat

Ember és Társadalom

Hogyan kell idézni

Egyetemek területi szerepkoncepciójának stratégiai változásai a magyar EU-csatlakozás után. (2025). Tér - Gazdaság - Ember, 4(1). https://testtge.ddc.sze.hu/tge/article/view/123